Kodėl verta investuoti į kosmosą Lietuvoje
Dar visai neseniai vienintelis būdas tapti kosmoso industrijos dalimi buvo tik valstybinės programos. Tačiau komercializacija parodė, kad šioje industrijoje vietos yra ir mažoms valstybėms. Lietuvoje turime nemažai kompanijų, kurios dalyvauja kosmoso varžybose, ir savo pasiekimais nenusileidžia didiesiems gigantams.
Dar visai neseniai kosmoso industrija buvo skirta tik didžiosioms valstybėms, kurios turėjo savo valstybės išlaikomas kosmoso agentūras. Poreikiams augant, daugėjant sričių, kaip kosmoso tyrimai ir technologijos gali pasitarnauti žmonėms, kūrėsi vis daugiau įmonių, kurios siūlė įvairius tam skirtus sprendimus. Turbūt didžiausi ir geriausi žinomi to pavyzdžiai yra Elon Musk kompanija „SpaceX“ ir Jeff Bezos „Blue Origin“.
Pasaulyje kuriasi ir mažesnių įmonių, kurios išmaniai įsitraukia į kosmoso varžybas. Lietuvos įmonės – ne išimtis. Lietuvių kompanijų klientai – NASA, Europos kosmoso agentūra (ESA), “Airbus” ir t. t. Keleto su kosmoso technologijomis dirbančių įmonių paklausėme, kodėl verta investuoti į kosmosą.
Kosmosas – galutinė plėtros kryptis
Dabartiniai komercializacijos atvejai – komunikacijų (radijo, vaizdo, interneto), GPS pozicionavimo ir stebėjimo (nuo orų iki astronomijos) – tik pradžių pradžia, teigia kompanijos „No Magic Europe“ (Dassault Systemes grupė), kuri kuria ir diegia sudėtingų sistemų inžinerijos modeliavimo sprendimus, vadovė Gitana Strazdauskė.
„Į kosmosą jau dairosi industrijos šakos kurioms reikia didelio vakuumo arba mikrogravitacijos. Tolesnėje perspektyvoje galima spėti, kad žmonijai rimtai užsiėmus Marso ar Mėnulio kolonizavimu, į kosmosą pajudės ir sunkioji pramonė – resursų išgavimo ir lydinti industrinės statybos pramonė“, – sako G. Strazdauskė
Ji priduria, kad tai, kas laukia toliau – tik mūsų fantazijos klausimas, o tikrieji atradimai dar tik priešakyje.
„Per ilgus amžius žmonija išsiplėtė per visą žemę, užpildė jos tolimiausias kertes, nusileido į vandenyno dugną ir pakilo į aukščiausius kalnus. Dabar mes stovime prie beribio kosmoso vandenyno“, – tikina G. Strazdauskė.
Kosmosas pritraukia milijardines investicijas
Per pastaruosius 10 metų į su kosmosu susijusius startuolius investuota 18 mlrd. JAV dolerių privataus kapitalo lėšų, iš kurių 3 mlrd. buvo investuota vien tik per 2018 metus, skaičiuoja „Forbes“.
„Nors pagrindinis kosmoso industrijos finansavimo šaltinis išliko valstybinės programos, tačiau nuo 2014 m. susilaukiama vis daugiau privačių investuotojų dėmesio“, – tikina kompanijos „Critical Security“, teikiančios inovatyvius informacinio saugumo sprendimus, vadovas Miroslav Lučinskij.
Anot jo, tam yra keletas priežasčių. Pirma, kosmoso industrijos sritis per pastaruosius metus nustojo būti vien tik eksperimentiniu mokslo poligonu ir įgavo svarbią ekonominę reikšmę, kurią lėmė daugybės orbitalinių navigacijos bei ryšio palydovų atsiradimas. „Antra – per kosminių programų egzistavimo metus inžinieriai įgijo neįkainojamos patirties, padedančios išvengti klaidų bei minimizuoti rizikas susijusias su raketų paleidimu. Trečia – aukšti raketų paleidimo kaštai verčia ieškoti naujų, ekonomiškai efektyvesnių sprendimų“, – tęsia M. Lučinskij.
Tokiu būdu, M. Lučinskij teigimu, per pastaruosius 35 metus kosmoso srityje susidarė patraukli investuotojams terpė bei atsirado aibė užduočių, kurias galima atlikti pasitelkiant privačias investicijas.
„Žmogus visada svajojo „pasiekti žvaigždes“ – daugelis idėjų, technologijų bei įrenginių iš fantastinių romanų jau tapo realybe ir naudojami ne tik kosminėje erdvėje, bet ir kasdieniame gyvenime. Svajonė apie kosmosą leidžia verslui ne tik kurti „proveržio“ technologijas, bei įrašyti savo vardą į istoriją, o ir gali tapti ilgalaike galimybe privačiam verslui“, – sako „Critical Security“ vadovas.
Neribotos galimybės
Į kosmosą iškelti palydovai sugeneruoja sunkiai suvokiamus kiekius duomenų, kurių apdorojimas ir praktinių inovatyvių panaudojimo būdų kūrimas yra puikios sritys pasireikšti technologijų įmonėms.
„Palydoviniai duomenys yra neišsemiamas informacijos šaltinis, todėl verslas pagrįstas didžiųjų duomenų (angl. Big Data) apdorojimu turi neribotas augimo galimybes“, – tikina kompanijos „Baltic Amadeus“, kuri siūlo efektyvius IT sprendimus verslo augimui, personalo ir marketingo vadovas Darius Dužinskas.
Anot. D. Dužinsko, didžiųjų duomenų apdorojimas dabar yra ypatingai paklausi sritis, todėl nenuostabu, kad tai siūlantys verslai Lietuvoje laimi tarptautinius projektus.
„Kosmoso varžybos nebėra tik didžiųjų valstybių nacionalinis reikalas. Dar prieš dešimtmetį kosmoso kompanijas pasaulyje buvo galima suskaičiuoti ant rankos pirštų. Dabar net Lietuvoje jau yra kosmoso klasteriai. Čia sukurtus produktus perka NASA, ESA ir kiti kosmoso gigantai“, – priduria D. Dužinskas.
NASA iššūkiai – pirmą kartą Lietuvoje
Norintys išbandyti savo jėgas kosmoso technologijose, kviečiami prisijungti prie tarptautinio NASA „Space Apps“ hakatono, kuris pirmą kartą vyks Vilniuje. Spalio 18–20 d. kosmoso entuziastai, kartu su kosmoso profesionalų mentorių pagalba, tarp kurių – „No Magic Europe“ (Dassault Systemes grupė), „Critical Security“ ir „Baltic Amadeus“ ekspertai, spręs NASA sukurtus iššūkius.
Komandos, naudodamos atvirus NASA duomenis, spręs aktualias problemas Žemėje ir kosmose. Geriausi sprendimai bus apdovanoti, o du iš jų bus atrinkti varžytis tarptautiniu mastu. Dalyvavimas yra nemokamas.
Daugiau informacijos: https://vitp.lt/tarptautinis-nasa-space-apps-hakatonas-vyks-vitp/